Minimál lecsó

Moksha Myreille lecsója és elvei

Szalonnával vagy szalonna nélkül?

Szerintem a lecsóhoz hat hozzávaló kell: zsír, hagyma, paprika, paradicsom, só, tojás. A zsír lehet kacsa- vagy sertészsír, de lehet napraforgó- vagy repceolaj is. A szalonna füstös ízt ad a lecsónak, én inkább a hagyma-paprika ízt szeretem érezni.

Kaliforniai paprikával is működik?

A lecsóhoz TV (azaz Tölteni Való) paprika kell, de egészen jó lecsót lehet főzni a kertben termett kaliforniai paprikából is. A lecsóhoz ritkán veszek lecsóhoz árult paprikát, mert azok “semmirekellőek”, miközben én úgy hiszem, hogy a jó lecsóhoz jó paprika kell.

Sárga legyen a paprika vagy piros?

Szeretem a piros paprikát. A Kápiát is és a TV-t is, amikor megpirosodik. – Szeretem a chilit is, de az egy másik történet. – A pirosra érett paprika finom ízt ad az ételnek, mehet bele.

Karikázva vagy kockázva?

Majdnem eldönthetetlen kérdés. Szakács anyukám karikázza, férjem szecskázza, én meg úgy vágom, ahogy kedvem tartja. – Persze, van aki nem is vágja, hanem tépi, marcangolja. – A kockázás talán annyiban szerencsésebb, hogy a paprika vékony héja, ami hő hatására pöndörödik és leválik, apró darabokban jobban eltűnik az ételben.

Mennyire roppanjon?

Ne roppanjon, legyen puha.

És az arányok?

1 fej vöröshagyma (üvegesre kell párolni)
kb. 1 kg TV paprika
kb fél kiló paradicsom (kerti, ízes, nem helyettesíthető paradicsomkonzervvel vagy sűrített paradicsommal)

De sohase mérem, csak szemre csinálom. A télre eltett lecsó arányai mások, az sokkal paradicsomosabb, de télen, amikor kell egy falat nyár, ezt se bánom.

Kolbász, főzőkolbász virsli kell-e bele?

Gyerekkoromban nem szerettem a lecsót, mert a nagymamám mindig nagyon finomra akarta főzni és tett bele főzőkolbászt és virslit. A lecsós szeletet sem szeretem, pedig tudom, hogy a lecsóban annyi, de annyi lehetőség lenne. Viszont a tojásos lecsót annyira szeretem, hogy azt nyáron naponta meg tudom enni.

Kis csípős?

Remek, ha enyhén csíp a lecsó. Viszont nagy lutri, hogy a hegyes erős, amit beledarabolok mennyire lesz ütős. A gyerekeim a nagyon csípőset nem eszik meg, így inkább édes paprikából főzöm a lecsót és a végén a tányéron szórok rá tört chilit.

Mennyire legyen sűrű?

Tíz együtt töltött év után komoly harcok folynak a konyhánkban. Ha a férjem készíti a lecsót, akkor elpárologtatja az összes levet és szárazra süti a hagyma-paradicsom-paprika édeshármast. Ha én csinálom, bő szaftja marad, amit imádok tunkolni. – Ennél a résznél persze felhorkan a férjem, és tiltakozik, hogy ő nem szárazra süti le, hanem kellemesen szafosra, én vagyok az, aki tocsogósra hagyja. (Ennél jobban nem feszíteném a házasságom határait.)

Rizzsel, tarhonyával vagy tojással?

Elméletemre, hogy mindenki úgy szereti a lecsót, ahogy gyerekkorában a tányérjára tették, a mi családunkban dől meg. Én ettem tarhonyával, utáltam, ettem rizzsel, utáltam. ettem tojással, utáltam, amíg rá nem jöttem, hogy a húsféléket kell kihagyni belőle és akkor tojással a legfinomabb kaja.

És a fokhagyma?

Nem kell bele.

És a fűszerek?

Csak só.

Cukkinival nem bolondítod meg?

Nem szentségtörés, a lecsóba lehet cukkinit és mindenféle fűszert tenni, de akkor már ne csúfoljuk lecsónak, hanem nevezzük shakshouka-nak, ami remek étel. Eredetileg reggelire szokták fogyasztani, ám én olyan soknak találom a legkisebb adagot is, hogy számomra tökéletes ebéd.




Az írás eredetileg itt van a Moksha.hu-n

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése